Een gezonde leefstijl heb je zelf in de hand!

Gezond zijn lijkt heel vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Een goede leefstijl houdt jou en anderen gezond en fit. Een ongezonde leefstijl, met weinig beweging, ongezonde voeding en bijvoorbeeld alcoholgebruik, leidt tot ziektes. Die leefstijl blijkt de laatste jaren zelfs de allergrootste veroorzaker van ziektes; we noemen het de leefstijlepidemie. Een gezonde leefomgeving draagt bij aan een betere leefstijl. GGD Rotterdam-Rijnmond zet zich in om voor een gezonde, vitale én veilige regio Rijnmond.

“Het gaat om balans, lekker in je vel zitten, lichamelijk én geestelijk”

Elvira van Baarle
Regio Adviseur Gezondheid

“Als Regio Adviseur Gezondheid help ik gemeenten in onze regio aan de slag te gaan met gezondheid”, legt Elvira van Baarle uit. “Enerzijds zetten we in op preventie, het voorkomen dat mensen ziek worden en anderzijds proberen we de gezondheid van inwoners te bevorderen. Gezond zijn is meer dan ‘niet ziek zijn’. Zorgen zoals geldproblemen, werkloosheid, laaggeletterdheid, de woonomgeving zijn van invloed op hoe gezond je bent én hoe gezond je je voelt. En dat samen beïnvloedt het maken van gezonde keuzes.”

Verbindingen maken

“Gezondheid kan dus niet los gezien worden van andere zaken, zoals werk en inkomen, veiligheid of de inrichting van de stad of wijk”, vervolgt Elvira. “Hoe aantrekkelijk is bewegen bij jou in de buurt bijvoorbeeld? Zijn er wandel- of fietspaden? Is er openbaar vervoer? En hoe schoon is de lucht? Is er wel ruimte voor recreatie en wat kost dat dan? In mijn werk probeer ik dus verbindingen te maken tussen verschillende domeinen en partijen om hiermee gezonde keuzes te vergemakkelijken. Ik ben er dan ook trots op dat we in Rotterdam in december 2019 met ruim 70 partijen het Gezond010 akkoord hebben gesloten. Want alleen door samenwerken komen we verder.”

10.000 stappen of 150 minuten per week bewegen?

“Mijn werk leert mij zelf ook dingen over gezondheid. Je hoort vaak dat je dagelijks 10.000 stappen moet zetten om fit te blijven. Veel stappentellers, apps en fitnesshorloges staan zelfs ingesteld op 10.000 stappen. Dit doel is alleen niet wetenschappelijk onderbouwd. Als GGD sluiten we aan bij het landelijke bewegingsadvies: bewegen is goed, meer bewegen is beter. Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanningen, zoals wandelen en fietsen en verspreid dit over de dagen van de week.”

Snoepen mag

“Langer, vaker of intensiever bewegen geeft natuurlijk extra gezondheidsvoordelen. Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. Kortom: voorkom veel stilzitten. Daarnaast betekent een gezond leefstijl gezond eten. Maar een stuk taart, snoepje of chips moet kunnen. Het gaat vooral om balans en lekker in je vel zitten. Zowel geestelijk als lichamelijk.”

Gezondheid over 10 jaar

“De afgelopen jaren hebben we meer geleerd over menselijk gedrag: mensen kiezen meestal niet bewust. De omgeving heeft een grote invloed op ons eetgedrag. Denk aan de mooi gekleurde verpakkingen van chocolade en snoep. Die kun je bijna niet laten liggen. Ik geloof dan ook dat er de komende 10 jaar veel gaat veranderen op dit vlak. De omgeving wordt zo ingericht dat het makkelijker wordt gezonde keuzes te maken."

Kleine verandering,
groot effect!

Kleine verandering,
groot effect!

Wil je gezonder leven maar weet je niet hoe je moet beginnen? Wij helpen je graag op weg.

1. Doe de eetwissel

Trek in een tussendoortje? Pak dan eens een stuk fruit in plaats van een koekje. De eetwissel kun je ook toepassen op drinken. Kies bij dorst voor water in plaats van suikerhoudende dranken. Drink bijvoorbeeld alleen op zaterdagavond frisdrank. Meer eetwisseltips vind je op de site van het Voedingscentrum.

2. Beweeg

Extra bewegen lijkt soms een hele opgave. Maar je hoeft niet meteen naar de sportschool. Denk klein. Kies wat vaker voor je fiets in plaats van de ov of de auto. Neem op kantoor de trap in plaats van de lift.

3. Maak contact

Ook je sociale omgeving heeft invloed op je gezondheid. Kijk wat minder tv en leg je smartphone wat vaker weg. Stel jezelf bijvoorbeeld ten doel dat je elke avond tussen 18.00 en 20.00 uur offline bent. Neem de tijd om te koken, eten én kletsen met huisgenoten.

De beste apps voor jouw gezondheid

In de GGD AppStore vind je handige apps om zelf aan de slag te gaan met jouw gezondheid. Alle apps zijn uitvoerig getest door de GGD, zo weet je zeker dat ze betrouwbaar zijn.

Tips om jouw leefstijl te verbeteren

100%
Gezond
Rijnmond

100%
Gezond
Rijnmond